Levenshouding

Je kunt mindfulnessmeditatie inzetten als een techniek om problemen het hoofd te bieden. Je vermindert spanningsklachten, je leert beter omgaan met chronische pijn of je slaapt beter.

Dat is prima, maar mindfulness reikt verder en kan uitgroeien tot een levenshouding. Als je je omgang met jezelf verandert, verandert ook de manier waarop je in het leven staat.

Hieronder staan enkele aspecten en kenmerken beschreven die zouden kunnen samenhangen met mindfulness als levenshouding.


Vriendelijkheid en hulpvaardigheid als basishouding tegenover anderen

Openstaan voor nieuwe feiten en gezichtspunten, en bereid zijn je opvattingen en aannames te herzien

Je regelmatig bewust zijn van je gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties en handelingen

Kalmte, een belangrijke voorwaarde voor een realistische waarneming

Concentratie: het vermogen je aandacht te richten

In het huidige moment zijn en bij afdwalen naar het verleden of de toekomst weer terugkeren naar de actualiteit van het moment

Zonder onmiddellijk oordeel gebeurtenissen waarnemen

Mildheid in je oordeel over jezelf

Je inzetten voor het welzijn van mensen, dieren en de natuur

Je niet identificeren met gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties

Accepteren wat er is, zonder blijvend te hechten aan wat prettig is en te vechten tegen wat onprettig is

Bewust ingrijpen als je bij jezelf of anderen pijn kunt voorkomen of verlichten

Gelijkmoedigheid: je niet laten meeslepen door succes of laten teleurstellen door tegenslag, en anderen onbevangen tegemoet treden